michel-leonie-2015.reismee.nl

Satara, Shimuwini en Berg en dal

13 t/m 19 juni

Kruger National Park- Satara-Shimuwini-Berg-en-Dal

Satara staat bekend om zijn katachtigen en we hopen ze hier dan ook veel te zien. De eerste twee nachten hebben we huisje A3 en de laatste nacht huisje E116, in deze tijd is het überhaupt moeilijk om een huisje te krijgen dus we zijn al blij dat het ons gelukt is om er drie nachten te boeken. Na een lange rit met veel bezichtigingen zien we aan het einde van de dag nog een gigantische mannetjes leeuw. (naja zien, ligt languit op zijn rug in het hoge gras te maffen dus we zien alleen zijn poten)

Dag twee in Satara brengt ons twee andere grote mannetjes leeuwen vlak langs de verharde weg. In Kruger betekent dit een soort van file rijden om hen te kunnen zien (iets wat wij absoluut minder vinden aan Kruger) verder zien we die dag bar weinig maar kunnen ' s avonds wel genieten van de braai en onze favoriete Savanna Dry! Dag drie besluiten we de route langs de Timbavati River te pakken en we hebben het geluk om twee nog grotere mannetjesleeuwen (later blijken het er drie te zijn als ze besluiten te gaan brullen) te zien. Ditmaal zonder Kruger roadblock want de meeste mensen blijven liever op de verharde hoofdwegen. Zodoende kunnen we dus een tijdje van deze twee broers genieten zonder ronkende SUV's om ons heen. Maar wat een geluid dat gebrul, het gaat dwars door je hele lichaam en geeft ons kippenvel van top tot teen. Deze dag helaas geen luipaard maar we zien wel vele andere dieren en grote kuddes olifanten. Satara was heerlijk maar het is tijd voor een iets intiemer camp, een Bush camp. Op naar twee nachten Shimuwini Bush Camp! Een klein camp dus met maar 10 huisjes en vrij afgelegen van de hoofdroutes. Het ligt heerlijk aan een vol staande rivier waar we besluiten niet te veel te gamedriven maar gewoon eens lekker te relaxen aangezien al die dagen in de auto zitten ook best vermoeiend is. Hier lees ik dan ook mijn twaalfde boek uit en Mies zijn eerste. De tweede dag doen we wel een gamedrive en tegelijk wat boodschappen in Mopani Camp. Shimuwini en Mopani liggen een stuk noordelijker in het park, ongeveer op 2/3 vanaf het zuiden gezien. Dit houdt in dat er ook minder dieren zijn, echter aan onze rivier bij het Camp is het een komen en gaan van dieren, waaronder een grote kudde olifanten. Bovendien zorgen de altijd aanwezige nijlpaarden sowieso voor het nodige entertainment, vooral de twee pasgeboren. Zo klein hebben we ze nog nooit gezien... Al met al is Shimuwini ons zeer goed bevallen en Mies heeft eindelijk z'n Afrikaanse groene duiven gezien dus hij is zo blij als een kind. Als we weg gaan na twee fantastische dagen Shimuwini kiezen we voor de directe route naar de hoofdweg en niet voor de waterkant route, hierdoor komen we tegenliggers tegen die zeggen dat we bij de hoofdweg naar links moeten ipv naar rechts want er staan wilde honden op de weg (heel zeldzaam om deze tegen te komen in Kruger, omdat ze zich continue verplaatsen). Jaja denken wij, die zullen wel weg zijn wanneer wij aankomen maar nee, we hebben geluk! Deze roedel bestaat uit 6 volwassen honden en zelfs 1 puppy. Over het lot van de overige puppy's denken we maar niet te lang na... We delen deze sigthing met een vrouw die verbaasd kijkt als we na ruim 1,5 uur weg willen rijden. Zodra we vertellen dat we nog naar Berg-en-Dal moeten geeft ze ons het advies om dit via het Kruger zelf te doen en niet buitenom te rijden. Je doet er waarschijnlijk iets langer over maar wie weer wat je allemaal tegenkomt. We besluiten haar advies op te volgen en ook hier zie je maar weer...wees op het juiste moment op de juiste plek want dankzij dit advies hebben we de meest fantastische sightings gehad! Wilde honden, giraffen, olifanten, buffels, wilde beesten, impala's, civette, leeuwen, jagend luipaard, hyena, neushoorns en natuurlijk de gebruikelijke impala's, zebra's en meer van dat spul. We moesten er alleen wel 270 kilometer voor rijden. Maar wat een top dag!

We komen precies op tijd aan bij de gate in Berg-en-Dal, mooi verblijf op het eerste gezicht maar zodra we het huisje zien valt dit meer dan tegen. Erg oud, vies en niet iets waar we twee nachten gaan slapen en ons verblijf in Zuid-Afrika mee willen afsluiten. Na een matige nachtrust doen we nog een onsuccesvolle game drive en vertrekken naar La Roca Guesthouse in Nelspruit. Hier verbleven in 2010 ook onze laatste nacht en dit was ons destijds zeer goed bevallen. Even wat luxe en de Bush van ons afspoelen voordat we weer naar huis moeten. Ook bestellen we weer sushi, schrijven onze laatste verhalen en maken we onszelf en onze koffers klaar voor vertrek. De foto's bij onze laatste verhalen volgen snel, ze zijn de moeite waard!

Trudi

Geweldige verhalen weer en zo ontzettend veel gezien!!!
Ik ben benieuwd naar alle verhalen en foto's als jullie weer thuis zijn, tot zondag op Schiphol.

mirjam

Zucht...dan pak ik ook mijn spullen maar van jullie achterbank:-( jammer hoor....geen verhalen, geen foto's meer....wat nu??

riet

Tot op heden een laatste verhaal jammer hoor

Joke

Bedankt dat we weer een beetje met jullie mee mochten reizen en dat door de mooie verhalen Leo